Een Bedrijfsfilm maken doe je zo

Een bedrijfsfilm laten maken. Allemaal goed en wel. Maar hoe begin je eraan?

Wanneer u een bedrijf heeft dan vindt u het waarschijnlijk belangrijk om betrouwbaar en aantrekkelijk over te komen.

Een bedrijfsfilm maken kan hierbij een uitermate geschikt middel zijn. Hiermee laat u uw publiek kennis maken met uw organisatie.

Waar moet u nu rekening mee houden bij het maken van een bedrijfsfilm?

Ondanks dat het maken van een film de perfecte manier is om uw bedrijf te profileren, kunt u ook finaal de mist in gaan als het niet goed gebeurt. Met onderstaande ‘tips and tricks’ hoeft u hier echter niet bang voor te zijn.

Voor u begint met het maken van uw bedrijfsfilm, gaat er eerst een creatief proces aan vooraf. Welke boodschap wilt u overdragen?, wie u wilt bereiken?, en vooral hoe wilt u dit overbrengen?

Breng uw medewerkers bij elkaar. Dit kan een groep marketingspecialisten zijn van uw bedrijf maar ook diverse medewerkers uit andere lagen van uw organisatie.

Hoe meer diversiteit, hoe beter. Gaat u er eens rustig met zijn allen voor zitten, stoel in de ontspanningsmodus en brainstormen maar. U zult zien dat dit de meest interessante hersenspinsels bovenbrengt.

Niet alles is even bruikbaar maar dat maakt niet uit. Het gaat erom dat u buiten de geijkte paden denkt.

Hierdoor zullen er uiteindelijk definitieve plannen ontstaan en kunt u een aantrekkelijke bedrijfsfilm maken.

Een ander creatief proces is het maken van een moodboard. Knippen, plakken, knutselen. ‘Werkt dit echt?’, hoor ik u nu denken? Absoluut!

Door het maken van een moodboard maakt u het visueel. U kunt hier van alles opplakken. Van een foto die de sfeer van uw bedrijf goed naar voren brengt tot een stuk stof van de gordijnen of een blad van een plant.

U kunt het zo gek niet bedenken. Laat de creativiteit van uw medewerkers loskomen en zorg ervoor dat dit in een aangename sfeer gebeurt.

Goed, u heeft nu een aantal interessante ideeën op papier staan en uitgewerkt tot een interessante verhaallijn. Laten we even nagaan of u overal aan gedacht heeft.

Is uw idee geschikt voor uw doelgroep? Gaat uw doelgroep uw boodschap begrijpen? Welke taal wilt u in de bedrijfsfilm gebruiken? Kunt u antwoord geven op al deze vragen? Ja? Dan bent u op de goede weg!

Niets is namelijk zo belangrijk als het in het oog houden van de wensen van uw doelgroep. Wanneer u een bedrijfsfilm maakt voor ‘tante miep’ en u gebruikt specialistische vakjargon dan schiet u uw doel voorbij. Dit is zonde van uw tijd, energie en geld. Goed over nadenken dus!

Wanneer u wilt dat uw bedrijfsfilm niet al teveel tijd en geld zal kosten, is het belangrijk dat u een goed contact onderhoudt met de producent.

Communiceer uw boodschap helder en duidelijk zodat dit geen vertraging in het proces oplevert.

Daarnaast is het extreem belangrijk dat uw boodschap visueel aantrekkelijk is. Denk aan kleur, geur en positionering. Uw organisatie moet van het scherm afspatten, de verse koffie moet haast ruikbaar zijn en de planten, schilderijen, beelden enz. moeten zo neergezet zijn dat er een evenwicht ontstaat.

Met andere woorden, denk overal aan! Loop door uw bedrijf alsof u uw klant bent. Wat valt u op? Wat trekt u aan?, Gebruik en verwerk dit in uw boodschap.

Een boeiende bedrijfsfilm maken is niet makkelijk.

U zult hier energie in moeten steken. Aan de andere kant, doet u het goed dan krijgt u er ontzettend veel voor terug. Naamsbekendheid en het neerzetten van een imago, uitermate belangrijk!

De laatste tips: wees innovatief, vlot, pakkend en vooral tijdloos. Aangezien dit gewoon tijd en geld kost, kunt u er beter voor zorgen dat het over 5 jaar nog past in die tijdgeest.

Succes!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *