Een bedrijfsfilm laten maken? Aarzel niet!

Wil je een bedrijfsfilm laten maken? Gewoon doen. Aarzel niet. Gek genoeg denken veel (overigens vaak succesvolle) zaakvoerders er in deze elektronische tijden nog steeds hetzelfde over: met een bedrijfsfilm valt geen winst te maken.

Daarvoor is de bedrijfsvideo te duur en kruipt er te veel tijd in productie en opvolging. Maar niets is minder waar.

Je eigen bedrijfsfilm: tijd en geld

Toegegeven, op het eerste zicht is het bijzonder indrukwekkend: je eigen films produceren en dat proces ook nog eens binnen een ruimer kader van marketing campagnes plaatsen. Toch mag je de enorme voordelen die video als marketing-tool biedt daarom niet negeren.

Video is immers een uitzonderlijk compleet en effectief middel. Deze mogelijkheid niet zien, is jezelf en je bereik enorm beperken.

Natuurlijk, er zijn een aantal problemen die je moet aanpakken wanneer je je marketing-campagne met een video wil uitbreiden.

De volgende lijst is een goede indicatie voor de basic productionele aspecten waarmee rekening gehouden moet worden:

– Productie en script

– Professionele uitrusting en/of crew

– Belichting, geluid, regie

– Geluidopname

– Editing en andere post-productionele aspecten

– 0nline plaatsen en andere publishing

– Opvolging, SEO

Het is best veel, dat valt niet te ontkennen. Maar het is als zaakvoerder natuurlijk ook een eer om deze problemen te overwinnen. Film is en blijft een unieke kans om de persoonlijkheid van je bedrijf en merk te tonen.

De mogelijkheden voor het bereiken van nieuw publiek zijn enorm. En vergeet niet: je kunt ook altijd je bedrijfsfilm laten maken door een gespecialiseerde crew of crews.

Dit hoeft tegenwoordig helemaal niet zoveel meer te kosten en vele firma’s of zelfs ‘particuliere’ filmmakers bieden oplossingen op elke maat.

Hoe profiteer ik wanneer ik een bedrijfsfilm laat maken?

De manier waarop jij profiteert van je bedrijfsvideo hangt ervan af wat je doel is. Maak je je film om klanten te winnen of om nieuwe werkkrachten te trainen? Introduceer je een nieuw product of begeef je je op een nieuwe markt?

Afhankelijk van jouw doel kan de bedrijfsfilm worden ingezet. De winst ligt dus ofwel op het gebied van een verbeterde productiviteit, of op het gebied van klantenbinding en winst.

Een factor die in beide gevallen ook altijd bespeelt wordt, is uiteraard de branding van je bedrijf. Je bedrijfsvideo, dat is ook je bedrijfsimago, en je imago is je merk. Minstens bepaalt je film (mee) de reputatie van je merk in de markt. Maar er zijn nog meer voordelen, dan deze algemene regels.

Bereik nieuwe klanten met je bedrijfsfilm

Hoe je het dus ook draait of keert, film is het medium van vandaag. Wanneer je een bedrijfsvideo opneemt in je marketing campagne dan kunnen (potentiële) klanten meteen zien en horen waar je bedrijf om gaat en hoe het hen kan helpen.

Dit zijn voordelen die andere media, zoals het geschreven woord of de krantenadvertentie, eenvoudigweg niet kunnen bieden. Video is direct, tastbaar en volledig op een manier dat dat voor de ‘oudere’ media niet mogelijk is.

Het zet dingen in beweging. Het laat dingen horen. En, vooral, het is ontegensprekelijk het meest geliefde medium van je (potentiële) klanten. Zij kijken immers de hele tijd naar films, het is een onderdeel van hun levensstijl.

Professioneel, altijd en overal

Video heeft nooit een slechte dag. Een verkoper kan een dipje hebben, maar een professionele bedrijfsfilm heeft dat nooit. In een video behoud je een continu niveau van enthousiasme en overtuiging voor je product.

Compacte communicatie werkt

Deze problematiek is nooit zozeer aan de orde geweest als vandaag. Het is bijvoorbeeld altijd een goed plan van je video’s een duur onder de vijf minuten mee te geven. Meer tijd is er niet. En video weet als geen ander deze beperkte tijd efficiënt te maken. Zo is dit medium onder andere in staat om ingewikkelde materies snel eenvoudig uitleggen, zonder de nuances te verliezen.

Bedrijfsfilms – ook voor non-profit organisaties een interessante optie

Non-profit organisaties moeten vaak erg bewust met hun budgetten omspringen. Net daarom (en niet desondanks) kan video in deze context enorm bijdragen aan het vergroten van het financiële draagvlak voor dit soort ondernemingen. Goede doelen brengen hun acties onder een brede aandacht, Kunstenaars maken trailers om hun werken aan te bieden aan geldschieters of kopers… De voorbeelden zijn legio. Onbekend blijft onbemind. Een bedrijfsfilm laten maken kan dit probleem eenvoudig verhelpen, zonder buitenmaatse kosten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *