BLOG

Een Bedrijfsfilm Maken? Ontdek Hier 10 Supertips!

Wil jij een bedrijfsfilm maken? Dit zijn tien tips om mee rekening te houden

Het is een cliché, maar beelden zeggen meer dan 1000 woorden. Commercieel munt slaan uit videofilmpjes is tegenwoordig méér dan een hype. Als bedrijf kan je momenteel niet achterblijven.

Met een bedrijfsvideo reik je op een natuurlijke manier de hand naar uw doelgroep. Zo werk je gefundeerd naar een hogere omzet. En last but not least, google rangschikt automatisch uw bedrijf hoger op de zoeklijst omdat uw bedrijf bijvoorbeeld op internet staat.

Hoe overtuig je het management om een bedrijfsfilm te maken?

Het maken van een opmerkelijke film voor uw bedrijf is niet moeilijk. Het neemt heel veel werk in beslag, denkwerk en het kost tijd, maar het is niet moeilijk.

Weet je wat het moeilijkste van het proces is? Het produceren van een film die saai is saai.

Wanneer niemand sceptisch tegenover staat om een film te maken over uw bedrijf en het management wil weten waar je de ROI (Return on Investment) haalt uit de video, zal je heel wat trucs moeten boven halen om de managers in de ivoren toren te overtuigen om een goede bedrijfsfilm te maken.

Tien ruggensteuntjes om een bedrijfsfilm te maken

Hieronder vind je tien manieren hoe u uw corporate video zich onderscheidt van anderen, gesprekken los weekt en spraakmakende acties kunt doen. Als je deze drie punten in het vizier houdt, zal het management uit de ivoren toren ook wel worden overtuigd.

1. STORYTELLING

Vertel me een verhaal. In de filmbranche is storytelling de basis van een goede filmproductie. Maak een reis wat je wil laten zien aan uw potentiële klanten zonder opsomming. Maak zeker geen bedrijfsnummers. Daarvoor heb ik Excel op mijn computer.

2. DENK EEN

Er is slechts één persoon die je nodig hebt om na te denken over het maken van uw corporate video: de persoon die voor de buis zit en de bedrijfsfilm bekijkt. Een, twee, drie keer….

3. DENK TIJDLOOS

Het gaat terug naar dat “verhaal” waar iedereen nog lang over nadenkt. Een krachtig verhaal is tijdloos; het is magisch. Het kan niet kapot. Hetzelfde geldt voor het maken van een bedrijfsfilm.

4. DENK REALISTISCH

Een leugen of mensen om de tuin leiden zorgt voor argwaan bij de mensen.Mensen weten een leugen als ze er een zien. Authenticiteit werkt.

5. DENK KWALITEIT

Huur de meest gekwalificeerde producent en regisseur in. Zoek een producent die begrijpt wat je precies probeert te bereiken; niet wat ze nodig hebben om hun demo beter te laten uitzien.

6. DENK EMOTIE

De “e” staat voor emotie, energie en enthousiasme. Video is gebaseerd op emotie in tegenstelling tot elk ander medium. Houd uw grafieken, PDF’s en spreadsheets weg van video.

7. DENK KLANT

Uw klanten kunnen ook het verhaal vertellen bij het maken van een bedrijfsfilm. Laat ze de wereld te vertellen hoe geweldig je bent. Het is eens iets anders wanneer klanten het vernemen van iemand anders in uw bedrijfsfilm. Getuigenissen werken altijd.

8. DENK SPEELS

Heeft uw video “speelse” momenten? Zelfs de meest toonaangevende bedrijven hebben mogelijkheden toegepast om op een speelse manier klanten overslag te laten gaan. Vind die momenten en de bedrijfsfilm zal uw stoutste verwachtingen overtreffen.

9. DENK 30

Elke 30 seconden veranderen van tempo, ritme, inhoud. U kunt uw tien minuten durende film hierdoor het gevoel geven dat de film slechts vijf minuten duurt. Maak nieuwe “hoofdstukken” met nieuwe ideeën of thema’s en varieer de muziek. Uw video zal zo meer aantrekkelijk zijn.

10. DENK ALS EEN HELD

Vind je helden. Als ze de kans krijgen, willen medewerkers wel hun verhaal vertellen. Wat ze nodig hebben is dat ze hiervoor de kans krijgen om een bedrijfsfilm te maken.

Wat zijn de kosten van een bedrijfsfilm?

Wat zijn de kosten van een bedrijfsfilm? Een bedrijfsfilm maken is in deze tijd belangrijker dan ooit. Juist nu iedereen op internet toegang heeft tot uw bedrijfspresentatie en omdat mensen geneigd zijn om op basis van onbewuste en visuele indrukken hun mening te vormen.

Als de belangstelling voor uw bedrijf is gewekt en men meer over uw onderneming te weten wil komen is het essentieel om een meer uitgebreide presentatie voorhanden te hebben. Dit doet u in de vorm van een bedrijfsfilm.

Deze kunt u zo kort en zolang maken als u zelf wilt maar er zijn wel degelijk communicatieregels waar u zich aan moet houden. Het is ook een goed idee om een aparte versie te maken voor bijvoorbeeld klanten, aan te werven personeel en andere relevante partijen.

Als uw onderneming zelf niet beschikt over de nodige expertise op het gebied van communicatie, dan is het verstandig deze, al dan niet via het filmbedrijf, in te huren.

Het laatste wat u wilt is veel geld uittrekken voor een bedrijfsfilm die vervolgens niet aan de verwachtingen voldoet, bijvoorbeeld omdat er eenvoudigweg niet naar wordt gekeken.

Ook een film die niet voldoet omdat de doelgroep niet de juiste indruk van uw bedrijf krijgt schiet zijn doel voorbij. Dit zijn allemaal zaken die u van tevoren goed moet doorspreken en eventueel testen in samenspraak met de filmmaker.

De kosten van een bedrijfsfilm hoeven niet hoog te zijn

Om uw bedrijf zo goed mogelijk wilt presenteren moet niet willen besparen op de kwaliteit. Toch hoeft een bedrijfsfilm beslist niet duur te zijn. Een eenvoudige maar kwalitatief perfect uitgevoerde film kan zeer effectief zijn en niet kostbaar.

Uw bedrijfsfilm hoeft niet lang te zijn, mag zelfs niet te lang zijn. De concentratiespanne van de kijker is tegenwoordig een stuk korter dan vroeger.

Om kosten te besparen kunt natuurlijk kiezen voor een algemene bedrijfsfilm, die geschikt is voor een breed publiek. U kunt ook denken aan verschillende bedrijfsfilms, die korter zijn en die zich richten op een specifieke doelgroep.

Dit hoeft niet per se veel kostbaarder te zijn. Om een serie bedrijfsfilms voor verschillende doelgroepen te maken kunt u namelijkgebruik maken van modules die u gedeeltelijk kunt hergebruiken omdat ze algemeen toepasbaar zijn.

Een ander aspect is natuurlijk de return on investment (ROI) van uw film. Als u verwacht de film gedurende een aantal jaren te kunnen gebruiken kunt u er een groter bedrag aan besteden dan wanneer u van plan bent elk jaar een nieuwe film te laten produceren.

Maar ook in dat geval zijn er verschillende mogelijkheden om de productie duurder of goedkoper te maken, bijvoorbeeld door onderdelen te recyclen. Kortom, of u een tijdgebonden, actuele film maakt of een film met een langere houdbaarheid is van invloed op de ROI en dus op het te besteden budget.

Factoren die de kosten van een bedrijfsfilm beïnvloeden

Het is onmogelijk om zonder verdere informatie aan te geven hoeveel uw bedrijfsfilm gaat kosten. Maar u kunt natuurlijk wel alvast rekening houden met een aantal kostenbepalende factoren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de volgende aspecten:

Maakt u gebruik van uw eigen medewerkers of van acteurs? Zal er veel tijd besteed moeten worden aan de nabewerking? gaat u gebruik maken van voiceover?

Zijn er veel draaidagen nodig waarbij gebruik gemaakt dient te worden van dure apparatuur, zoals een kraan voor hoogte-opnames? Dit zijn slechts enkele aspecten die van invloed zijn op de kosten van uw bedrijfs video.

Informatie over de kosten van uw bedrijfsfilm? communiceer!

Iedere serieuze productiemaatschappij of videograaf zal u graag meer willen vertellen over de mogelijkheden van het maken van uw bedrijfsfilm. Neemt u hiervoor contact met op voor het maken van een afspraak. In een vrijblijvend oriënterend gesprek kan het filmbedrijf u helpen met het concreet maken van uw wensen en daarbij een idee geven van de kosten.

Videoproducties. Hoe, Wat, Waar en Waarom?

Videoproducties, hoe, wat, waar en waarom? Het maken van videoproducties van een hoge kwaliteit draait om het voldoen aan een aantal eisen en het vermijden van een zekere hoeveelheid valkuilen.

Deze hebben betrekking op de kwaliteit van de te gebruiken apparatuur, op de montage die je achteruit uitvoert maar vooral op de kwaliteiten van de filmmaker zelf.

Dit kun jij zijn, maar ook iemand die je inhuurt voor het maken van een videoproductie. Die laatste optie komt veel voor wanneer er personeel wordt ingeschakeld voor bijvoorbeeld het maken van een videoverslag van een huwelijk.

Hoe dan ook: het maken van een goede videoproductie is een lastige, maar zeker haalbare klus die is weggelegd voor zowel professionals als hobbyisten.

Waarom een videoproductie?

Videoproducties zijn van alle tijden. Of het nu gaat om het vastleggen van een huwelijk of een andere jubileum of om een professionele introductie van een nieuw bedrijf: een goede film geeft je een blijvende herinnering én een positieve uitstraling naar buiten toe.

Er zijn grofweg twee manieren om zo’n videoproductie te verwezenlijken. Je kunt zelf aan de slag gaan met een camera, hoewel dit toch nog de nodige kennis van zaken vereist wil je jouw resultaat daadwerkelijk kwalitatief hoogstaand kunnen noemen.

Sommige mensen laten het vastleggen van beeld volledig over aan een derde partij, bijvoorbeeld een ingehuurde cameraman. Deze personen zorgen geheid voor een professionele vastlegging van de dag in kwestie en leveren vrijwel altijd uitmuntende beelden – ongeacht de gebeurtenis.

Hoe film ik zelf?

Ben je van plan om zelf aan de slag te gaan met een camera? Dan is dat een goede keus wanneer jouw videoproductie voornamelijk wordt vertoond in huiselijke kringen, tenzij je zelf een professional bent in het verwerken en vervaardigen van beeldmateriaal.

Desondanks is het zelf opnemen van beeld geen excuus voor het niet goed uitvoeren ervan. Filmmakers zijn goed wanneer ze filmen met de montage al in het achterhoofd. Worden er mensen ondervraagd?

Dan is het van groot belang dat je korte vragen stelt en niet door de mensen heen praat. Personen breng je niet centraal in beeld en het cameragebruik moet stabiel zijn. Maak desnoods gebruik van een statief.

Ik wil liever een professional inhuren: waar moet ik op letten?

Toch niet van plan om zelf te filmen? Huur dan een professionele filmmaker om de beelden voor je te laten maken. Het lastige hierbij is om vooraf in te schatten of deze persoon wel of geen kwaliteit levert. Je kunt de volgende vragen stellen om jezelf te helpen tijdens het maken van een keuze:

Apparatuur

  • Hoe vertegenwoordigt deze persoon zich? Hoe ziet of hij zij eruit?
  • Welke apparatuur gebruikt hij of zij?
  • Heeft hij of zij een website en zo ja, wat zegt deze mogelijk over het eventuele werk?
  • Hoe ziet de filmmaker zijn/haar portfolio eruit?

Het gebruik van hi-tech-apparatuur is bij lange na geen garantie voor goed werk, hoewel hoge kwaliteit wel van een zekere basiskwaliteit moet zijn. Ga – tijdens het inhuren van een professional – na welke eisen je stelt aan het te ontvangen werk.

Let daarbij ook op het geluid, een niet te onderschatten element van het filmproces. Een videoproductie zonder knap geluid is vrijwel waardeloos.

Videoproducties zelf maken. Wat zijn de valkuilen? 

Ga je zelf aan de slag als videoproducent? Vermijd dan de volgende valkuilen:

  • Zorg voor een goede voorbereiding en hanteer een planning of draaiboek zodat je wéét wat je wel en niet in beeld moet brengen;
  • Houd de kwaliteit van het geluid constant in de gaten;
  • Houd de montage altijd in gedachten – tijdens het filmen.
  • Zorg voor een plan B wanneer er wijzigen komen in je filmschema;

Liever iemand anders die de registratie voor je doet? Let dan op het volgende:

  • Wees zelf ook goed voorbereid;
  • Geef de filmmaker een adequate planning van wat hij wel en niet in beeld kan brengen;
  • Zorg voor een mogelijke tweede filmmaker voor wanneer de eerste onverhoopt niet kan;

Bespreek vooraf een prijs om nare verrassingen achteraf te voorkomen.

Bedrijfsfilms? Wat is het nut ervan?

Het nut van bedrijfsfilms. Daar is al veel over gezegd. Bedrijfsfilms zijn een effectieve manier om je bedrijf meer naamsbekendheid te geven. Je kunt er een verpletterende indruk mee maken op je (potentiële) klanten.

Je kunt de kracht van je bedrijf uitstekend laten terugkomen in een strakke film over je bedrijf. Het effect dat je daarmee bereikt is van ongekende klasse en daar kun jij als ondernemer je voordeel mee behalen.

Bedrijfsfilms maken, waarom?

Wellicht is al een aantal keer de gedachte door je hoofd geschoten om een film te laten maken over je bedrijf. Er is echter zo’n breed aanbod van bedrijven die films maken dat een keuze maken erg lastig is en bovendien vraag je jezelf af wat nu eigenlijk de meerwaarde ervan is.

Wel, als ondernemer heb je een verhaal te vertellen dat gehoord mag worden. Om je winst te verhogen, dien je een groter publiek aan te spreken. Dit kun je realiseren met behulp van een film over je bedrijf.

Hoeveel kosten bedrijfsfilms?

Een of meerdere films over je bedrijf laten maken, is natuurlijk niet gratis. Dit brengt diverse kosten met zich mee:

  • Locatiekosten
  • Montagekosten
  • Voice-over kosten
  • Kosten voor eventuele muziekrechten
  • Arbeidsuren

Een film kun je vaak al laten maken voor een bedrag vanaf rond 800 euro, maar met meer budget kun je ook een film over je bedrijf laten produceren van enkele duizenden euro’s.

Uiteraard pas je de keuze aan op je budget. Jij bent de baas over je eigen portemonnee.

Het recept voor succesvolle bedrijfsfilms

Wat zorgt er nu voor dat bedrijfsfilms een succes worden? Een film is pas echt succesvol als de doelgroep geboeid is en de boodschap krachtig wordt overgebracht. Een heldere en inspiratievolle boodschap zijn hiervoor erg belangrijk.

Dit is alleen mogelijk als je kiest voor een productiebedrijf dat zich ook daadwerkelijk verdiept in je bedrijf.

Verder is het belangrijk dat je een pakkend verhaal vertelt, gebruik maakt van emoties, je een tijdloze boodschap brengt zodat mensen zich daardoor makkelijk kunnen identificeren met je bedrijf.

Wat leveren goede bedrijfsfilms op?

Natuurlijk ben je benieuwd naar resultaten die films teweeg kunnen brengen. Google is gek op video en dankzij een goede film over je bedrijf, zul je daardoor hoger ranken in de zoeklijsten. Bovendien word je ook beter op internet gevonden dankzij YouTube.

Dit is de tweede zoekmachine ter wereld, na Google. Bovendien kun je met een eenvoudige film mensen inspireren en laten kennismaken met jouw producten en/of diensten. Het zijn allemaal kansen die je niet mag laten liggen.

Creëer een positief imago van je bedrijf

Wil je dat jouw bedrijf een positief imago krijgt? Dan is de keuze voor bedrijfsfilms snel gemaakt. Het is zonde als je die mogelijkheid aan je voorbij laat gaan.

Juist vanwege het feit dat je er zoveel nieuwe klanten mee kunt werven, is het laten maken van een film een aanrader. Ga daarom eens om een tafel zitten met een productiebedrijf, maak je wensen kenbaar en wie weet is jouw bedrijf binnenkort voorzien van een krachtige film.

Door deze te delen via verschillende kanalen, ben je gegarandeerd van meer rendement en profiteer je van een hogere winst aan het eind van het jaar.

Videoproducties – Wat komt er allemaal bij kijken?

Videoproducties. Zucht. Een goede video is meer dan het simpel indrukken van de record knop. Een professioneel gemaakte video ter introductie van een nieuwe organisatie. Een persoonlijke herinnering aan de eerste stapjes van een kind. Een volledig verslag van jouw huwelijksdag.

Er zijn tientallen redenen te bedenken waarom er een dringende vraag naar videoproductie moet zijn. Zelfs in een tijd waarin je bijna alles zelfstandig vast kan leggen met je telefoon.

Soms is er gewoon behoefte aan professioneel geschoten beeld, geproduceerd door een vakman.

Videoproducties zijn derhalve altijd interessant.

Videoproducties – het waarom

(Veel) geld investeren in een tijdelijke aanstelling van een professionele cameraman, filmmaker of videograaf: niet iedereen heeft het ervoor over.

Ook niet wanneer dit betekent dat een schitterend evenement als het huwelijk voor altijd op de gevoelige plaat wordt vastgelegd. Toch is het (laten) maken van een videoproductie in dit soort situaties een aanrader.

Sterker nog – er zijn veel voorbeelden van mensen die achteraf hadden gewild dat er tóch gefilmd zou zijn tijdens het huwelijk of een bepaald jubileum. Je trouwens (normaliter dan toch) slechts 1 keer…

Ten slotte zorgt een goede videomaker altijd voor uitmuntende beelden – van welke gebeurtenis dan ook.

Videoproducties & film: Wat maakt een goede filmmaker?

Videomakers of “filmmakers” komen in alle soorten en maten. We draaien er niet omheen: de één is professioneler dan de ander.

Daarbij is er vanzelfsprekend ook een belangrijke rol weggelegd voor persoonlijke voorkeuren en wensen.

Lagere tarieven betekenen niet altijd dat de kwaliteit achteruit gaat, maar in veel situaties is dit wél het geval.

Een goede filmmaker is een garantie voor een goede videoproductie. Daarbij is het belangrijk om te weten dat de apparatuur hier niet veel te maken heeft.

Tuurlijk: een duurdere camera levert een mooier beeld, maar goede apparatuur is lang geen garantie voor een goede videoproductie. Mede daarom is het belang van een goede cameraman niet te onderschatten. Het draait niet om de camera, maar om de persoon ACHTER de camera.

Waar moet je bij videoproducties op letten?

Wil je een goede en kwalitatief hoogstaande videoproductie, dan ben je afhankelijk van de videograaf.

Hiervoor schakel je altijd een vakman in. Het is, begrijpelijk, soms lastig in te schatten of iemand al dan niet vakwerk levert. Gebruik daarom de volgende handvaten om dit voor jezelf te bepalen:

  • Wat is je persoonlijke mening over de cameraman?
  • Hoe ziet de portfolio van de filmmaker eruit?
  • Hoe vertegenwoordigt de persoon in kwestie zichzelf?

Voldoet de filmmaker niet aan je persoonlijke eisen? Dan hoeft het niet te gaan om een amateur, maar is het wél iemand die niet kan voldoen aan jouw wensen en voorkeuren. Misschien is het dan beter met iemand anders in zee te gaan.

Kwaliteit van de film

Hoewel geschikt materiaal geen garantie is voor goede beelden, is een zekere basiskwaliteit van de beelden wel gewenst. Videoproducties van hoge kwaliteit gebruik moderne technieken voor het maken van beeld.

Een element dat veel mensen onderschatten, is de techniek van het geluid. Een film is praktisch waardeloos wanneer deze niet is voorzien van en goed geluid.

Wil jij weten of jouw videoman hier bedreven in is? Vraag dan naar kopieën van zijn eerdere werken.

Bekende valkuilen van videoproducties

Wanneer je een juiste videomaker of filmmaker hebt ingeschakeld kan de videoproductie beginnen, maar niet voordat je er eerst zeker van bent dat je niet in de bekende valkuilen trapt. Dit zijn:

Achteraf: de montage

  • Wees zélf goed voorbereid en geef de filmmaker een planning én een overzicht wat er zoal wel en niet in beeld moet worden gebracht.
  • Zorg voor een back-up voor wanneer de filmmaker onverhoopt ziek wordt.
  • Bespreek de prijs vooraf en voorkom vervelende verassingen naderhand.

Een belangrijk onderdeel van de videoproductie is de montage. Softwarepakketten als iMovie (voor de Mac) en Windows Movie Maker stellen amateurs in staat om videoproducties aan elkaar te rijgen tot een cinematografisch geheel. De vakman gebruikt echter software die meer opties biedt, zowel voor het monteren als voor de verschillende soorten output en exporteerwijzen.

Een goed voorbeeld hiervan is Final Cut Pro of Adobe Premiere Pro CC. Ook in de montage bestaan er een aantal valkuilen die tijdens een videoproductie moeten worden vermeden – te weten:

  • Probeer geen filmfouten te corrigeren door montage
  • Laat de beelden voor zich spreken en gebruik niet te veel tekst
  • Hou de video kort en licht alleen de hoogtepunten uit.

Waarom zou je een bedrijfsfilm maken? Ontdek het hier!

Waarom een bedrijfsfilm maken? Omdat film het moderne medium bij uitstek is. Toch heeft met name de bedrijfsfilm vaak nog een slechte reputatie bij bedrijfsleiders.

Zij betwijfelen of de winst van de film wel zal opwegen tegen de als onoverkomelijk ingeschatte, productionele inspanningen. Het omgekeerde is natuurlijk waar.

Bovendien heeft geen enkel medium zo’n breed bereik als film, zowel qua publiek als qua doeleinden.

De bedrijfsvideo kan dan ook ingezet worden voor alle soorten van B2B interactie, productvoorstellingen, promotie, training, et cetera. Hij moet dan alleen wel juist gebruikt worden.

Een goede bedrijfsfilm maken in zeven tips

1. Definieer (en herdefinieer) je doelpubliek

Dit is de kern van marketing. Je positioneert je merk of bedrijf op een unieke plaats, vanuit een uniek waardepatroon tegenover een wel afgebakend publiek.

Je product zal nooit of te nimmer iedereen aanspreken. Sterker nog: meer dan waarschijnlijk zullen jouw fans slechts een minderheid zijn. Daarom is het belangrijk dat je boodschap aankomt bij die minderheid. Je begrijpt dus best eerst wie zij zijn en vervolgens leer je hun taal spreken.

2. Hoe korter hoe beter

Het is een cliché, maar het is waar, zeker in de hyperomgeving van het internet. De meeste video’s krijgen welgeteld 8 seconden om de aandacht van de kijker te trekken. Daarna gaat het venster dicht of blijft het open. Dat is een onderzocht feit. De eerste acht seconden zijn bepalend voor het welslagen van je video.

3. Creativiteit werkt

Mensen onthouden bijvoorbeeld maar al te goed wie hen aan het lachen brengt. Wanneer je dus de kans ziet om de juiste balans te vinden in een humoristische benadering van je merk, dan vergroot je je kans op succes.

Hetzelfde geldt voor de creatieve aanpak van relatief nieuwe opties, zoals bijvoorbeeld animatie. Misschien is dit soort innovatieve aanpak voor jouw bedrijf een interessante piste. Zo val je ook meteen op, alleen al dankzij je stijlkeuze.

4. Vertel een verhaal met emotionele connectie

Wij geloven graag dat we louter rationele wezens zijn, maar ons onderbewustzijn weet beter. Virtueel zijn zowat alle aankopen fundamenteel emotionele beslissingen. Kortingen of andere trucs kunnen enkel dienen als glijmiddelen voor de emotionele hechting van de klant.

Het is bijvoorbeeld weinig waarschijnlijk dat je koper/kijker een feitelijke opsomming van de kwaliteiten je product uitzit. Wanneer je wilt dat de kijker kijkt en, sterker nog, dat hij je onthoudt; dan moet je met deze kijker een emotionele connectie maken.

5. Show, don’t tell

Gebruik de kwaliteiten van je medium. Film werd niet het populairste medium aller tijden omwille van zijn literaire kwaliteiten, wel omwille van zijn niet-woordelijke kwaliteiten.

Dat is ook de reden waarom een bedrijfsfilm maken de favoriete optie is van vele, moderne marketeers. De bedrijfsfilm is de snelst groeiende marketing-tactiek van vandaag. Zijn eerste engagement is visueel en auditief. Gebruik de kracht van deze middelen.

6. De klant is koning

Jouw klant is de hoofdrol van je film. Hij wil weten welk probleem jouw dienst of product oplost. Al de rest is eigenlijk bijzaak. Toch weigeren vele bedrijfsfilms vandaag nog steeds hun script vanuit het perspectief van de consument te schrijven.

Het is een veel gemaakte fout. Stel jezelf echter eens in de plaats van je klant. Wat wil hij weten? Waar hecht hij waarde aan? Wat zijn de problemen waarmee hij kampt?

Eens je deze vragen hebt beantwoord, is het slechts zaak je merk of bedrijf zodanig te positioneren dat het de obstakels voor de klant overwint. Geef je klant dus een bedrijfsvideo waartoe hij zich kan verhouden, waar hij ‘in’ kan komen.

7. Deel je overtuiging en niet enkel je producties

Sinds het Cluetrain Manifest weten wij dat markten als conversaties zijn. Het internet veranderde bovendien fundamenteel hoe mensen in dialoog treden met de bedrijven die hen omringen. Transparantie is daarbij een sleutelwoord geworden.

De aandacht trekken is dan ook slechts een eerste stap. In de loop van het aankoopproces verwachten je klanten ook nog iets meer: een overtuiging die ze kunnen volgen, een waarde waar ze belang aan hechten. Dit is een relatief nieuw element voor alle bedrijven vandaag. Ga je een bedrijfsfilm maken en opvolgen, dan is het goed hiervan vooraf een zeker bewustzijn te vormen.

Een bedrijfsfilm laten maken? Aarzel niet!

Wil je een bedrijfsfilm laten maken? Gewoon doen. Aarzel niet. Gek genoeg denken veel (overigens vaak succesvolle) zaakvoerders er in deze elektronische tijden nog steeds hetzelfde over: met een bedrijfsfilm valt geen winst te maken.

Daarvoor is de bedrijfsvideo te duur en kruipt er te veel tijd in productie en opvolging. Maar niets is minder waar.

Je eigen bedrijfsfilm: tijd en geld

Toegegeven, op het eerste zicht is het bijzonder indrukwekkend: je eigen films produceren en dat proces ook nog eens binnen een ruimer kader van marketing campagnes plaatsen. Toch mag je de enorme voordelen die video als marketing-tool biedt daarom niet negeren.

Video is immers een uitzonderlijk compleet en effectief middel. Deze mogelijkheid niet zien, is jezelf en je bereik enorm beperken.

Natuurlijk, er zijn een aantal problemen die je moet aanpakken wanneer je je marketing-campagne met een video wil uitbreiden.

De volgende lijst is een goede indicatie voor de basic productionele aspecten waarmee rekening gehouden moet worden:

– Productie en script

– Professionele uitrusting en/of crew

– Belichting, geluid, regie

– Geluidopname

– Editing en andere post-productionele aspecten

– 0nline plaatsen en andere publishing

– Opvolging, SEO

Het is best veel, dat valt niet te ontkennen. Maar het is als zaakvoerder natuurlijk ook een eer om deze problemen te overwinnen. Film is en blijft een unieke kans om de persoonlijkheid van je bedrijf en merk te tonen.

De mogelijkheden voor het bereiken van nieuw publiek zijn enorm. En vergeet niet: je kunt ook altijd je bedrijfsfilm laten maken door een gespecialiseerde crew of crews.

Dit hoeft tegenwoordig helemaal niet zoveel meer te kosten en vele firma’s of zelfs ‘particuliere’ filmmakers bieden oplossingen op elke maat.

Hoe profiteer ik wanneer ik een bedrijfsfilm laat maken?

De manier waarop jij profiteert van je bedrijfsvideo hangt ervan af wat je doel is. Maak je je film om klanten te winnen of om nieuwe werkkrachten te trainen? Introduceer je een nieuw product of begeef je je op een nieuwe markt?

Afhankelijk van jouw doel kan de bedrijfsfilm worden ingezet. De winst ligt dus ofwel op het gebied van een verbeterde productiviteit, of op het gebied van klantenbinding en winst.

Een factor die in beide gevallen ook altijd bespeelt wordt, is uiteraard de branding van je bedrijf. Je bedrijfsvideo, dat is ook je bedrijfsimago, en je imago is je merk. Minstens bepaalt je film (mee) de reputatie van je merk in de markt. Maar er zijn nog meer voordelen, dan deze algemene regels.

Bereik nieuwe klanten met je bedrijfsfilm

Hoe je het dus ook draait of keert, film is het medium van vandaag. Wanneer je een bedrijfsvideo opneemt in je marketing campagne dan kunnen (potentiële) klanten meteen zien en horen waar je bedrijf om gaat en hoe het hen kan helpen.

Dit zijn voordelen die andere media, zoals het geschreven woord of de krantenadvertentie, eenvoudigweg niet kunnen bieden. Video is direct, tastbaar en volledig op een manier dat dat voor de ‘oudere’ media niet mogelijk is.

Het zet dingen in beweging. Het laat dingen horen. En, vooral, het is ontegensprekelijk het meest geliefde medium van je (potentiële) klanten. Zij kijken immers de hele tijd naar films, het is een onderdeel van hun levensstijl.

Professioneel, altijd en overal

Video heeft nooit een slechte dag. Een verkoper kan een dipje hebben, maar een professionele bedrijfsfilm heeft dat nooit. In een video behoud je een continu niveau van enthousiasme en overtuiging voor je product.

Compacte communicatie werkt

Deze problematiek is nooit zozeer aan de orde geweest als vandaag. Het is bijvoorbeeld altijd een goed plan van je video’s een duur onder de vijf minuten mee te geven. Meer tijd is er niet. En video weet als geen ander deze beperkte tijd efficiënt te maken. Zo is dit medium onder andere in staat om ingewikkelde materies snel eenvoudig uitleggen, zonder de nuances te verliezen.

Bedrijfsfilms – ook voor non-profit organisaties een interessante optie

Non-profit organisaties moeten vaak erg bewust met hun budgetten omspringen. Net daarom (en niet desondanks) kan video in deze context enorm bijdragen aan het vergroten van het financiële draagvlak voor dit soort ondernemingen. Goede doelen brengen hun acties onder een brede aandacht, Kunstenaars maken trailers om hun werken aan te bieden aan geldschieters of kopers… De voorbeelden zijn legio. Onbekend blijft onbemind. Een bedrijfsfilm laten maken kan dit probleem eenvoudig verhelpen, zonder buitenmaatse kosten.

Een Bedrijfsfilm maken doe je zo

Een bedrijfsfilm laten maken. Allemaal goed en wel. Maar hoe begin je eraan?

Wanneer u een bedrijf heeft dan vindt u het waarschijnlijk belangrijk om betrouwbaar en aantrekkelijk over te komen.

Een bedrijfsfilm maken kan hierbij een uitermate geschikt middel zijn. Hiermee laat u uw publiek kennis maken met uw organisatie.

Waar moet u nu rekening mee houden bij het maken van een bedrijfsfilm?

Ondanks dat het maken van een film de perfecte manier is om uw bedrijf te profileren, kunt u ook finaal de mist in gaan als het niet goed gebeurt. Met onderstaande ‘tips and tricks’ hoeft u hier echter niet bang voor te zijn.

Voor u begint met het maken van uw bedrijfsfilm, gaat er eerst een creatief proces aan vooraf. Welke boodschap wilt u overdragen?, wie u wilt bereiken?, en vooral hoe wilt u dit overbrengen?

Breng uw medewerkers bij elkaar. Dit kan een groep marketingspecialisten zijn van uw bedrijf maar ook diverse medewerkers uit andere lagen van uw organisatie.

Hoe meer diversiteit, hoe beter. Gaat u er eens rustig met zijn allen voor zitten, stoel in de ontspanningsmodus en brainstormen maar. U zult zien dat dit de meest interessante hersenspinsels bovenbrengt.

Niet alles is even bruikbaar maar dat maakt niet uit. Het gaat erom dat u buiten de geijkte paden denkt.

Hierdoor zullen er uiteindelijk definitieve plannen ontstaan en kunt u een aantrekkelijke bedrijfsfilm maken.

Een ander creatief proces is het maken van een moodboard. Knippen, plakken, knutselen. ‘Werkt dit echt?’, hoor ik u nu denken? Absoluut!

Door het maken van een moodboard maakt u het visueel. U kunt hier van alles opplakken. Van een foto die de sfeer van uw bedrijf goed naar voren brengt tot een stuk stof van de gordijnen of een blad van een plant.

U kunt het zo gek niet bedenken. Laat de creativiteit van uw medewerkers loskomen en zorg ervoor dat dit in een aangename sfeer gebeurt.

Goed, u heeft nu een aantal interessante ideeën op papier staan en uitgewerkt tot een interessante verhaallijn. Laten we even nagaan of u overal aan gedacht heeft.

Is uw idee geschikt voor uw doelgroep? Gaat uw doelgroep uw boodschap begrijpen? Welke taal wilt u in de bedrijfsfilm gebruiken? Kunt u antwoord geven op al deze vragen? Ja? Dan bent u op de goede weg!

Niets is namelijk zo belangrijk als het in het oog houden van de wensen van uw doelgroep. Wanneer u een bedrijfsfilm maakt voor ‘tante miep’ en u gebruikt specialistische vakjargon dan schiet u uw doel voorbij. Dit is zonde van uw tijd, energie en geld. Goed over nadenken dus!

Wanneer u wilt dat uw bedrijfsfilm niet al teveel tijd en geld zal kosten, is het belangrijk dat u een goed contact onderhoudt met de producent.

Communiceer uw boodschap helder en duidelijk zodat dit geen vertraging in het proces oplevert.

Daarnaast is het extreem belangrijk dat uw boodschap visueel aantrekkelijk is. Denk aan kleur, geur en positionering. Uw organisatie moet van het scherm afspatten, de verse koffie moet haast ruikbaar zijn en de planten, schilderijen, beelden enz. moeten zo neergezet zijn dat er een evenwicht ontstaat.

Met andere woorden, denk overal aan! Loop door uw bedrijf alsof u uw klant bent. Wat valt u op? Wat trekt u aan?, Gebruik en verwerk dit in uw boodschap.

Een boeiende bedrijfsfilm maken is niet makkelijk.

U zult hier energie in moeten steken. Aan de andere kant, doet u het goed dan krijgt u er ontzettend veel voor terug. Naamsbekendheid en het neerzetten van een imago, uitermate belangrijk!

De laatste tips: wees innovatief, vlot, pakkend en vooral tijdloos. Aangezien dit gewoon tijd en geld kost, kunt u er beter voor zorgen dat het over 5 jaar nog past in die tijdgeest.

Succes!

Waarom een bedrijfsfilm meer zegt dan 1000 woorden…

Waarom een bedrijfsfilm meer zegt dan 1000 woorden lijkt ons wel duidelijk. Laten we het even illustreren aan de hand van een voorbeeld.

Stel: je bent marketing manager van een bedrijf en je zal de general manager in de ivoren toren moeten overtuigen over het nut voor het maken van een bedrijfsfilm.

Je zal uit de kast moeten komen om de twijfelaars over de brug te halen. Waarom een bedrijfsfilm tegenwoordig niet meer uit de nieuwe media is weg te denken, heeft verschillende redenen.

Niet alleen op vlak van imago, maar ook omdat een bedrijfsfilm meer zegt dan 1000 woorden. Een website met bedrijfsfilm op het internetforum trekt meer aandacht van uw klanten en prospecten.

Video duwt statische informatie weg. De maïzena van beeld, geluid en een ‘voice over’ zorgt dat het plaatje compleet is om uw mogelijke klanten over de streep te halen.

Waarom een bedrijfsfilm een uitstekend communicatiemiddel is

De toekomst van een bedrijfsfilm heeft te maken met de manier waarmee je communiceert naar de klanten toe. Tekst kan ondersteuning geven aan uw bedrijfsverhaal. Een bedrijfsfilm krikt het imago op als communicatiemiddel.

Dit is de reden waarom een bedrijfsfilm boomt. Uit onderzoek blijkt dat een video op een website eerst wordt aangeklikt. Die eerste indruk zorgt ervoor dat de klant geschreven informatie gaat raadplegen.

Zeven tips waarom een bedrijfsfilm een meerwaarde biedt

  • Content is “king” met video

De tijd van een statische pagina is al een tijdje voorbij. Als je de trein niet wil missen, zal vanuit de visie van het bedrijf andere media moeten worden aangeboord om de klanten tevreden te houden.

Internetgebruikers kan je niet meer zalven met teksten en een paar foto’s. Content is pas king tegenwoordig als bewegende beelden uw website omkaderen.

Zo worden de helft van de zoekopdrachten op internet gelinkt aan bewegende beelden.

Verschillende marketeers durven zelfs stellen dat een video de content van tekst qua communicatietool gaat overnemen binnen een korte termijn.

  • Waarom een bedrijfsfilm hoger scoort bij Google

Als je je website naar een hogere ranking wil tillen, scoort de combinatie van tekst, beeld en video van uw bedrijfswebsite bij Google hoge ogen.

De mix van deze drie factoren zorgt er immers voor dat Google dit aardig weet te waarderen met het gevolg dat de website bij Google in de ranking gaat stijgen.

  • Met een bedrijfsfilm trek je aandacht

Potentiële klanten haken dikwijls af omdat ze niet goed weten wat uw bedrijf biedt. Door het tonen van een bedrijfsfilm krijgen ze meer inzicht. Met een bedrijfsvideo reik je op een natuurlijke manier de hand naar uw doelgroep. Deze storytelling werkt als een magneet bij uw klanten.

  • Storytelling beïnvloedt koopgedrag

Bij video is storytelling de belangrijkste communicatietool. Als deze boodschap op een unieke wijze wordt gebracht met de nodige creativiteit, scoor je sowieso. Klanten worden nieuwsgierig wat leidt tot koopgedrag. Een goed scenario met een ludieke invalshoek doet wonderen.

  • Geef een kijk achter de schermen

De rode leidraad bij een bedrijfsfilm is storytelling. En laat dit aan specialisten over die in samenspraak een scenario uitstippelen. Geef ook een kijk achter de schermen.

Het ‘wat’ van uw bedrijf staat door de band genomen in de tekst. Toekomstige klanten tonen heel veel belangstelling in het ‘waarom’. Waarom uw bedrijf wat doet!

  • Meer likes met een bedrijfsfilm

Waarom een bedrijfsfilm grote invloed heeft bij de sociale media heeft te maken dat mensen zich rechtstreeks betrokken voelen.

Het is onomstotelijk bewezen dat via bedrijfsfilms de ‘likes’ op facebook hoger zijn dan bij gewone teksten.

  • Meer contactaanvragen

Waarom een bedrijfsfilm een hogere omzet draait? Nieuwe klanten zijn meer toegankelijk om tot actie over te gaan bij film.

Ze voelen zich meer betrokken. Om die reden is het belangrijk dat op het einde van de film wordt verwezen naar een contactformulier. Die call-to-action maakt dat je een nieuw klantenbestand kan maken.

Bedrijfsfilm maken? Investeer in de hulp van een professional!

Wil je een bedrijfsfilm maken? Investeer dan in een echte video professional. Daar waar vroeger een brochure volstond om uw onderneming goed te kunnen presenteren aan de buitenwereld, is het tegenwoordig steeds gangbaarder om in dat kader een bedrijfsfilmpje te maken.

De mogelijkheden om een dergelijke video te kunnen maken, zijn de afgelopen 10 jaar een stuk uitgebreider en eenvoudiger geworden. Zelfs door gebruik te maken van een moderne smartphone is het tegenwoordig al mogelijk om haarscherpe bewegende beelden in HD-kwaliteit op te nemen.

In theorie zou dus iedereen een bedrijfsfilmpje kunnen produceren. Of het verstandig is om daarbij de hulp van professionals achterwege te laten valt echter te betwijfelen…

Als u uw bedrijf via video aan de buitenwereld presenteert, wilt u natuurlijk wel dat men uw onderneming als een serieuze zakenpartner ziet. Of een jolig filmpje, wat aan het eind van de vrijdagmiddag door Jan van de boekhouding is opgenomen, daadwerkelijk een positieve indruk achterlaat bij de kijkers is echter twijfelachtig.

Natuurlijk is er niets mis mee om te laten zien dat er binnen het bedrijf met plezier gewerkt wordt, maar een professionele videofilmer zal uw bedrijf waarschijnlijk toch op een andere manier in beeld brengen dan een amateur.

Een bedrijfsfilmp maken begint met een goede voorbereiding

Laat u uw bedrijfsfilmpje maken door een professional, dan zal deze in de eerste plaats een voorgesprek met u willen voeren. Tijdens dat gesprek kunt u de filmer informeren over alle sterke punten van uw onderneming, die absoluut in beeld moeten komen.

Daarnaast is het ook niet ongebruikelijk dat de filmer – in eerste instantie zonder camera – samen met u een rondgang door het bedrijf maakt.

Hierdoor kan hij of zij een goed beeld vormen van de meest geschikte plekken voor het maken van opnames.

Op basis van de verzamelde informatie stelt de filmer vervolgens een draaiboek samen, waarin de verschillende scènes binnen uw bedrijf de revue passeren.

Het opstellen van een draaiboek vooraf maakt ook de uiteindelijke montage van de film verderop in het proces een stuk gemakkelijker. Als er namelijk zomaar op de bonnefooi wordt gefilmd, is het na afloop vaak flink zoeken in en puzzelen met het geschoten beeldmateriaal om daarmee vervolgens een goede film samen te kunnen stellen.

Met een draaiboek binnen handbereik voorkomt de filmer tevens onnodig veel tijd kwijt te zijn aan het schieten van overbodige beelden op de draaidag zelf.

Het zorgt er tevens voor, dat de medewerkers die in beeld komen, zich op de geplande filmopnames kunnen voorbereiden. Waak er in dat geval wel voor, dat men zo natuurlijk mogelijk in beeld komt. Dat betekent natuurlijk niet dat medewerkers druk telefonerend onderuitgezakt op hun bureaustoel in het filmpje te zien zullen zijn.

Opnames voor een bedrijfsfilm omvormen tot een compleet toneelstuk, waarbij iedereen met een gulle tandpastaglimlach in het gelid in beeld verschijnt, kunnen daarentegen juist ook weer vraagtekens oproepen over de geloofwaardigheid van uw onderneming. Iets wat u vanzelfsprekend dient te voorkomen.

Laat een bedrijfsfilm maken wat de aandacht vasthoudt

Voor wat betreft de montage van het geschoten beeldmateriaal, is het zaak dat de presentatie niet langdradig en saai wordt. Zorg ervoor dat de filmer gebruik maakt van een reeks korte scènes, die elkaar in een vrij hoog tempo opvolgen.

Ondersteun het beeldmateriaal daarbij desgewenst met een up-tempo stukje – bij voorkeur instrumentale – muziek. Om de aandacht van het kijkerspubliek tot aan het eind van de video vast te kunnen houden, is het aan te raden om het eindproduct niet langer dan 3 minuten te laten duren.

Laat u een bedrijfsfilmpje maken door een professional, dan is de hierboven genoemde aanpak uiteindelijk veelal efficiënter, dan wanneer u deze taak delegeert aan een medewerker in uw organisatie.

De bedoelingen van deze amateurfilmer zijn ongetwijfeld goed, maar uiteindelijk is het het resultaat wat telt: een professionele bedrijfsfilm waar u en uw medewerkers met recht trots op kunnen zijn.